treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
ryngraf z Matką Boską Ostrobramską - ujęcie z przodu; Ryngraf w formie tarczy z reliefowym wizerunkiem Matki Boskiej Ostrobramskiej. Za Matką Boską widoczny jest orzeł w koronie – głowa, skrzydła, ogon i szpony. Pomiędzy prawymi szponami a ogonem inicjały twórcy. 
W górnej części, na ukośnych bokach tarczy dwa dolutowane oczka umożliwiające zawieszenie ryngrafu na łańcuszku. Łańcuszek wykonano z innego metalu, a jedno z ogniw, łączące łańcuszek z prawym oczkiem ryngrafu, dosztukowano z miedzianego drutu.

Ryngraf z Matką Boską Ostrobramską

Gontarczyk, Wiktor

1936

Muzeum Narodowe w Szczecinie

E/6363/ML - Rzeźba z drewna lipowego, polichromowana farbą olejną. Zakomponowana w jednym kawałku drewna na postumencie o formie owalnej z płaskorzeźbionym motywem dwóch skrzyżowanych gałęzi. Postać stojąca przedstawia Matkę Boską Różańcową. Twarz owalna, głęboko osadzone oczy, prosty i szeroki nos, małe pełne usta. Ręce zgięte w łokciach: duże dłonie złożone do modlitwy. Na przedramieniu prawej ręki brązowy różaniec o płaskich paciorkach, zakończony dużym krzyżem. Postać odziana w białą prostą suknię, gładko wykończoną pod szyją i przewiązaną granatową szarfą. Na głowie granatowa szata spełniająca jednocześnie rolę peleryny spływającej z ramion ku dołowi i spowijającej całą postać.

Matka Boska Różańcowa

Kuźmiuk, Daniel

1894 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16797/ML - Ikona ma formę zamkniętej kasety, wewnątrz której znajduje się deska lipowa i przymocowane do niej gwoździkami namalowane na blasze cynkowej wizerunki świętych. Mosiężna kaseta ma formę prostokąta o falistych bokach. Jej dolna część osadzona jest na metalowej kuli, wewnątrz której znajduje się kula drewniana z otworem do zamocowania drzewca. Kaseta ozdobiona jest trzema półkolistymi „skrzydłami”, zamykającymi całość w formę trójliścia. Jest to symboliczne nawiązanie do formy krzyża, można by więc uznać, że obiekt jest rodzajem krzyża procesyjnego. Kaseta złożona jest z dwóch części, z których każdą można potraktować oddzielnie jako pojedynczy okład ikony. Na jednej stronie przedstawiony został wizerunek MB Kazańskiej, drugą zdobi wyobrażenie Św. Mikołaja, a nad nim znajdują się dwie maleńkie postacie po lewej stronie Chrystus po prawej Matka Boża. Malowidła wykonane na blasze cynkowej są dość schematyczne. Malarsko opracowane zostały tylko twarze i dłonie świętych. W ten sposób przygotowywano wizerunki przeznaczone pod okład, czyli podokładnice. Rysem charakterystycznym dla podokładnic jest całkowicie sprzeczne z tradycją sztuki prawosławnej pominięcie napisów identyfikujących.1 Jasnobrązowe karnacje z zaróżowionymi policzkami, miękki, światłocieniowy modelunek przydają wizerunkom nieco sentymentalnego charakteru. Dopełnieniem wyobrażeń jest grawerunek na okładach, opracowanych znacznie dokładniej. Kaseta (okłady) i skrzydła są grawerowane, brzegi skrzydeł i nimbu Matki Bożej wykończone ażurem. Grawerunek wykonany jest dość precyzyjnie, a ornament zróżnicowany, tworzący niezwykle piękny rysunek postaci i zdobiący tło przedstawień. W dolnej części obu okładów umieszczono napisy jednoznacznie identyfikujące postaci świętych: „??????KI?. ?” (Kazańska Putiewodnica – Przewodniczka, Wskazująca Drogę) i „??. ???????” (Św. Mikołaj). Drzewce, na kt.

Matka Boża Kazańska. Święty Mikołaj

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico obrazu

Rodzina Matki Boskiej

szkoła flamandzka Lombard Lambert?

2. poł. XVI

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

portret dziecięcy - ujęcie z przodu; Portret dziewczynki ujętej w popiersie, zwróconej w prawo, wypełniającej całą powierzchnię obrazu, poza wąską przestrzenią tła wzdłuż bocznej, prawej krawędzi. Twarz ujęta w 3/4, pociągła; oczy niebieskie, lekko zadarty nos, usta o wyraźnym wykroju; włosy blond, opadające kosmykami, nad czołem przycięta grzywka. Sukienka biała z wypustką pod szyją, na piersiach przecięta i zmarszczona. Koloryt jasny, tło jasnoniebieskie.

Główka dziewczynki

portret dziecięcy

Wyspiański, Stanisław

1894

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Popiersie starszej kobiety w zaszytej pod szyją czarnej sukni z niewielką koralową broszką. Siwe włosy kobiety spięte w koczek na czubku głowy.

Portret matki artysty

portret kobiecy

Wimmer Gustav

około 1931

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 23 obiektów

Kolekcje

15

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd